L'altre
dia vaig pujar a Meranges i vaig estar parlant amb alguns veïns
sobre la possibilitat que mai es faci el Túnel de la Menera, la
carretera que comunincaria Andorra amb Cerdanya a través de Grau
Roig i la vall del Duran. Alguns, entre ells l'alcalde, s'hi
mostraven a favor, ja que ho veien com una oportunitat econòmica per
la vall. D'altres, ho veien com una autèntica salvatjada que
destrossaria no tant sòls la vall del Duran, sinó mitja Cerdanya.
Pel
que em va explicar un dels veïns, que fa anys va ser a l'ajuntament
i va tenir accés als mapes que es van elaborar, el projecte preveia
salvar la distància i l'alçada que hi ha entre la boca sud, prop de
la zona de Malniu, i la vall de Cerdanya a través d'enormes
viaductes. Un d'ells, sense anar més lluny, passaria just per sobre
del poble d'Éller, destrossant-ne així tot l'encant. La carretera
arribaria, també a través de viaductes que creuarien pel mig de la
gran vall de Cerdanya fins la zona entre Prats i Baltarga, on ja
enllaçaria amb el Túnel del Cadí.
Des
que jo era petit que a Cerdanya se sent a parlar de la possibilitat
que es faci un túnel cap a Andorra. Inicialment, s'havia dit que es
faria per la vall de la Llosa, des de Prullans cap a Viliella. Ara,
sembla que l'opció preferida és la que va per Meranges i la vall
del Duran. Afortunadament, amb la mala situació econòmica que
travessen Catalunya i Espanya els cerdans que creiem que això seria
una salvatjada a nivell mediambiental i paissatgístic podem estar
tranquils, perquè difícilment es farà. El Ministeri d'Ordenament
Territorial d'Andorra preveu la construcció del túnel de la Menera
pel període que va de l'any 2025 al 2043. Les obres a la part
andorrana serien força menys complicades que a la part catalana, ja
que l'accés des de Grau Roig és relativament senzill i no cal
salvar grans desnivells. La part catalana, però, on l'accés és
molt més complicat, no crec que estigui disposada a fer una inversió
titànica com la que seria necessària per comunicar la boca sud amb
la vall de Cerdanya. Fer un túnel entre dos estats és, lògicament,
cosa de dos, i un ja hi pot posar tot l'interès del mon, que si
l'altre no vol foradar, no hi ha túnel.
Certament,
per Andorra aquest túnel representaria un enllaç força ràpid amb
l'E9 i amb el Túnel del Cadí. Un enllaç que permetria evitar els
embussos de Sant Julià i la Nacional 145, i el tancament habitual de
la frontera francesa quan fa mal temps. També
cal dir que el túnel es construiria a força alçada, de manera que
més d'un cop la neu en faria difícil la circulació, ja que tant a
Grau Roig com a la part alta de la vall de Meranges, els temporals
són forts.
Sigui com sigui, per Andorra el túnel de la Menera només
aporta que avantatges. Per Cerdanya, en canvi, representaria una
destrucció brutal del territori, començant per la tranquila vall
del Duran i acabant per la gran vall de Cerdanya, que es veuria
atravessada i enlletjida per un enorme viaducte. Més que beneficis
econòmics, ens aportaria tot el contrari ja que perdríem un dels
nostres principals valors, el paissatge. Al final, els que parlaran
seran els diners i els interessos econòmics d'una i altra banda de
la frontera, i mentre a la part sud no hi siguin, el túnel de la
Menera seguirà estant només al mapa dels projectes futurs del
Ministeri d'Ordenament Territorial andorrà.
Article emès al programa "Ningú és perfecte", de Ràdio Valira, el dimecres 16 de maig de 2012
Article emès al programa "Ningú és perfecte", de Ràdio Valira, el dimecres 16 de maig de 2012
No hay comentarios:
Publicar un comentario